Antallet af udkald er faldet med en tredjedel

/Antallet af udkald er faldet med en tredjedel
Antallet af udkald er faldet med en tredjedel 2020-01-04T03:02:39+00:00

I sin tale ved nytårsparolen på station Ribe mindedes viceberedskabschef, stationsleder Kjeld Tauman Ib Zoega, der døde den 19. august, med et minuts stilhed og et ”æret være Ib Zoega”.

Kjeld Tauman sagde bl.a.: At vi i dag har vores flotte Ford A er ikke mindst Ib´s stor fortjeneste.                                               Da den for år tilbage var ved at gå helt til, stod Ib for den første genopbygning.

Kjeld Tauman sagde i sin tale videre: Jeg vil i år starte med at sig jer tak for, at i altid møder talstærkt op, når vi har de her triste omstændigheder som begavelser og bisættelser. I skal vide, at det betyder meget for de efterlades familier.

En særlig tak til Flemming og John. I er sikkerheden selv, når vi laver en aftale med fanen, om så i bliver sendt helt til Djursland på en hverdag, så er i der. I behandler faneerhvervet med stor værdighed og respekt.

Vi har på station et stærkt sammen hold. I går i biografen sammen, mødes privat, rejser til udlandet for at se formel 1, speedway og besøger brandstationer i f.eks. Polen.                            Det kan blive vigtig den dag, vi står i problemer til halsen ved en indsat, at vi kender hinanden godt.

Men lige et godt råd ” hvad der sker i polen; skal nok blive i polen”

Når jeg her til sidst skal sig tak for lån af jer til jeres familie, gør jeg det med sindsro, da jeg har set, jeres familier deltage til alle de sociale arrangementer brandmandsforeningen holder: fastelavn, tulipanfest, juleklip og jeres børn er med på stationsdag og til foredrag, blot for at nævne nogle.

Jeres familie ved godt, hvad dette sammenhold betyder for jer.

Vi har været lidt udfordret på vores kørevej til stationen i dagtimerne p.ga vejarbejdet i nord, men det blev hurtig løst med en stor indsat af Dennis og Ove, der daglige havde Unimogen  med på arbejde. Ved alarmér mødte alle, der arbejder i industrien her, og vi kunne overhold vores udrykning tid på 5 minutter. De resterende biler kom fra station. Det har fungeret rigtig godt, Tak for bøvlet Dennis og Ove.

Vi har fået FireServiceRota, – som er et nyt udkaldesystem  – (vagtplanlægning). Det har givet et godt overblik over, hvem der er til rådighed. I 2020 forsætte vi med en ekstraskærm og udkald via mobiltelefon.

Vi har fået en ny sprøjte, – rigtig flot. Alt udstyr er nyt. Vi får som noget nyt Cobra, som er et nyt stykke værktøj til slukning. Nu skal vi i gang med uddannelse, så vi kan få den sat i drift her          den 1. februar.                                                                                                                             Vores gamle sprøjte vil her kører til Sønderho, så Rasmus du bliver også godt kørende.

Vi skal i år arbejde med røgmiljø, som får et ekstra tiltag, så vi ikke får de farlige røgpartikler med hjem. Der skal nu bades på station, når vi er rigtig snavset – så i kan holde i mange år.

Vi har også kørt til Brand. Der har været i kraftig nedgang fra omkring 180 udkald sidste år til 120 udkald i år. Et fald på ca. 1/3 at efter, hvofdan hvordan jeg lige laver opgørelsen. Vi er nok igen på et normal antal for en station på Ribes størrelse efter flere år med stigning efter stigning.

Hvad har vi så kørt til – ja for mange ABA, men dog en stor nedgang.

9 bådudkald: 5 til Låningsvejen – spændende om kommunens nye tiltage med ny skiltning, vil give en nedgang.

5 udkald fastklemte uden alvorlig udgang.

2 udkald til højderedning, – håndværkere der var kommet til skade og skulle transporteres til ambulancen. Dem har vi ikke mange af, så godt det bliver øvet til vores årlige øvelser.

Vi har været til assistance i Hygum til silo brand.

Udkald brand: Her vil jeg nævne 2 gårdbrande på Toftlundvej, hvor vi havde assistance fra Bramming og Arnum – et træhus i Jernved, hvor vi igen havde hjælp fra Bramming – huset udbrænder helt og som en håndværker bemærkede et par dag efter:  manglede kun at feje soklen, så var alt væk og vi kunne begynde på et nyt hus ”så Thomas det har du gjort godt”

Igen en år skal lyde en stor tak til dig Jens for samarbejde her fra stationen.

Kjeld Tauman takkede kredsen  af samarbejdspartnere.

Med disse ord vil jeg ønske alle et rigtigt godt nytår. Tak til jer brandmænd, hils jeres familie og ikke mindst jeres arbejdsgiver og sige tak for lån af jer.