(Onsdag den 24. april) Skumsprøjt både for og agter. Og indimellem krængede båden så meget, at her kom det gamle ord: en hånd til skibet og en til arbejdet, rigtig til sin ret, hvis ikke man ville en tur i søen.

Det var mellem Esbjerg og Fanø og et godt stykke vest for Fanø, men det var ikke den gamle skipper Las, der var på sejlads. Det var Kystredningstjenesten i Esbjerg og Sydvestjysk Brandvæsen, der, sammen med en af forsvaret redningshelikoptere, holdt øvelse. I øvrigt afslutningen på fire dage med øvelse. At øvelsen har strakt sig over fire dage skyldes, at alle, der er med i kystredningen i Sydvestjysk Brandvæsen, skulle have en chance for at deltage i øvelsen og dermed holde færdighederne ved live.

Lad det være sagt med det samme: som landkrabbe er det fantastisk at opleve det samarbejde, der er mellem besætningerne på Kystredningstjenestens båd i Esbjerg og bådene fra Sydvestjysk Brandvæsen i Ribe og Oksbøl samt forsvarets helikopter. Kommunikationen foregår stille og roligt, men selv om alle ved, at der er tale om en øvelse, tages situationen dybt seriøst.

Kystredningstjenestens skib i Esbjerg sejler med SVJB’s to både på hver sin side i en afstand af omkring 50 meter, og dermed dækker de tre skibe et stykke på 200 meter i bredden, og der sejles frem og tilbage. På et kort kan de sejlede ruter aflæses, og det sikrer, at det samme stykke vand ikke bliver gennemsøgt mere end en gang.

Bølgerne er rimeligt høje. Det kan godt være, at folkene ombord på kystredningstjenestens skib fik nogle vippeture og bølgesprøjt i hovedet. Men det var intet i mod, hvad besætningerne i brandvæsnets to noget mindre både blev udsat for. De blev ganske enkelt rusket godt i gennem.

Alt i mens svæver helikopteren over området og gennemsøger de områder tæt på land, hvor bådene på grund af for lav vandstand ikke kan komme.

Undertegnede befandt sig på Kystredningstjenestens skib, og jeg kan garantere, at når der lukkes op for maskinerne, og skibet sejler med omkring 40 knob – ca. 75 kilometer i timen, går det stærkt hen over bølgerne. Så er det med at holde fast, men der er ingen tvivl om, at for den nødstedte, der ligger i vandet og skal samles op, kan det ikke gå stærkt nok med hjælpen. Så stærkt går det ikke, når der ledes efter nogen, for her skal der være tid til at spejde ud over vandet. Men når det gælder, kan det altså gå rigtig stærkt.

Med hjælp af en lille strømbøje smidt i vandet, kan besætningen vurdere, hvordan strømforholdene er og dermed også danne sig et indtryk af, i hvilken retning den forulykkede kan være drevet. Det letter eftersøgningen.

Der er travlhed på redningsskibets fordæk.

Og da redningsfolkene havde fundet en person i vandet med kvæstelser i hovedet, kom helikopteren til. Med imponerende præcision blev en læge og hjælpere firet ned på den lille redningsbåds dæk, og efter lægens undersøgelse af patienten, var denne klar til at blive hejst ombord i helikopteren.

Søren Messmann blev igen sat ned på redningsskibet efter en tur op i helikopteren som “kvæstet”

Jeg blev sat i land ved redningsstationen i Esbjerg havn en stor oplevelse rigere og med et indtryk af et dygtigt og professionelt redningsmandskab, hvad enten det kommer fra Kystredningstjenesten, fra brandvæsnet eller fra redningshelikopteren.

Du kan se flere billeder ved at klikke på prikkerne i billedet ovenover artiklen.