Nyheder og aktiviteter / Tur til Polen

Tur til Polen

En lærerig tur til Polen

Det var to top moderne brandvæsener med masser af køretøjer og materiale i det hele taget, som mødte ni brandmænd/-kvinde fra Ribe Brandmandsforening, da de besøgte Polen på en studietur.

Besøget gjaldt to brandvæsner. Et mindre og et større i byerne Choszczno med 15.700 indbyggere og 524 udrykninger i 2014, og i Gorzow med omkring 125.000 indbyggere og fem til otte udrykninger dagligt.

På studieturen blev der også lige lejlighed til at kigge på en gang speedway, men det er en anden historie.

Besøget på de to brandstationer medførte, at flere fordomme omkring Polen og det polske beredskab for alvor blev skudt i sænk.

Flere af turens deltagere havde ventet, at de skulle se nogle forældede Bedford og lignende som brandbiler, men de blev overrasket.

Som turens arrangør, Grzegorz Ostrowski og beredskabsinspektør og indsatsleder Thomas Laugesen, siger: - Grejet er helt i orden. Det er overraskende godt og det er bedre, end det vi har her hjemme. Det er meget moderne og de har alt. Det virker ikke, som om der bliver sparet på beredskabet.

- På den station, vi besøgte i Gorzow, har de således tre sæt frigørelsesværktøj. Det er det, vi har i Esbjerg, Bramming og Ribe. De har også både en sky lift og en stigevogn.

Stationen i Gorzow råder også over to både. En stor og kraftig båd samt en noget mindre. De bruges under indsatser på floden.

Der er flere forskelle på organiseringen af brandvæsnet. I Polen er det i de større byer et statsbrandvæsen med døgnvagt, mens det i de mindre byer er baseret på frivillige.

I Gorzow er der to store brandstationer, og den besøget gjaldt, havde 12 på døgnvagt året rundt.

Fælles for de to brandstationer er, at mange af udkaldene går til frigørelsesopgaver. Der sker relativt mange færdselsuheld, og det kan have noget at gøre med vejenes dårlige stand. I Gorzow er cirka halvdelen af udrykningerne til frigørelser.

Styringen af beredskabet er også topmoderne. Der er tale om en form for flådestyring, og vagtcentralen kan ikke alene se, hvor alle køretøjer er, men den kan også følge mandskabet samt se, hvor alle brandhaner er placeret og dermed hurtigt lede personale og køretøjer til vandforsyningen.

A pro pos vandforsyning, så råder stationen i Gorzow over en vandtankvogn – en sættevogn – med plads til 25.000 liter vand. Den kører som en slags områdetankvogn i stil med de støttepunkter, vi tidligere havde. Længste tur, den har været på med fuld udrykning, er 200 km – en tur, der svarer nogenlunde til strækningen fra Ribe til Sorø.

En forskel på organisationerne er også, at i Polen kører indsatslederen ikke ved alarmer. Holdlederne bestemmer, om indsatslederen skal tilkaldes.

En anden forskel er, at nogle af brandfolkene er uddannede paramedicinere, så de kan rykke ud, hvis ambulanceberedskabet er optaget.

Uddannelsen er i øvrigt mere omfattende end her i landet. Det tager to år at blive holdleder, og at blive indsatsleder varer 3 ½ år. Herhjemme tager det henholdsvis fem og seks uger.