Ford A / Ford A renovering

Ford A renovering

Motoren er i Gram

Mens det danske sommervejr kun glimtvis viser sig fra sin pæne side og det meste af tiden opfordrer til indendørs sysler, går det fremad for den ”sygdomsramte” gamle brandbil, Ford A’en.
Som det vil være de fleste bekendt, er planen, at bilen fra 30’erne skal have en gennemgribende renovering, og derfor er motorblokken pillet ud med henblik på en ekspertvurdering af, om det kan betale sig og i det hele taget lade sig gøre, at hovedreparere den, eller om der skal en helt ny motor til.
Hele arbejdet foregår af frivillighedens vej, og motoren er nu sendt til Gram, hvor eksperter i gamle motorer skal komme med et bud på, hvordan fremtiden for denne motor ser ud.
Hvornår det bud kommer, vides ikke i skrivende stund.
Til gengæld ligger det fast, at Ford A’en ”hygger” sig inden døre på brandstationen i Ribe mens regnen ofte siler ned på en anden side portene.
Men til foråret, når solen forhåbentligt atter står højt på himlen, skal den gamle brandbil efter planen atter trille rundt i Ribes snævre gader som det klenodie, bilen er.

Dag et

(Søndag 25. juni) Så kom den dag, hvor arbejdet med renoveringen af den gamle Ford A tog sin begyndelse.
I løbet af fire timer blev bilens "hjerte", motoren, pillet ud, og den er nu klar til at blive sendt til eksperter. De skal vurdere, om den kan renoveres, eller om der skal en helt ny motor til.
Og hvis nogen undrer sig over, at den gamle "dame" står med et tæppe over frontpartiet, er det altså fordi, der er et "åbent sår", hvor motoren har været.
Nu venter vi så på ekspertudtalelsen.

Ford A skal renoveres

Med 86 år på bagen er alderen for alvor begyndt at trykke Ribe Brandmandsforenings gamle Ford A. Alderen er så hård ved den gamle bil, at den skal gennem en alvorlig renovering. Bl.a. skal motoren pilles ud, og det skal vurderes, om det kan lade sig gøre - og i det hele taget betale sig - at reparere motoren, eller om der skal en ny til.
Og når alligevel bilen holder stille, vil den blive gået efter i sømmene. Bl.a. skal køleren have et kraftigt eftersyn, og sådan er der flere ting, der skal gås efter på den gamle bil, der med frivillig arbejdskraft er blevet vedligeholdt hidtil.
Den gamle brandbil har de seneste år deltaget i adskillige festlige arrangementer som optog gennem byen, ture med børn rundt i byen ved festlige lejligheder, kørsel med brudepar og meget mere. Og renoveringen af den gamle bil tager netop sigte på, at bilen også fremover skal kunne bruges til en lang række arrangementer bl.a. af velgørende karakter.
På grund af den omfattende renovering, kommer bilen ikke ud at køre foreløbig. Håbet er, at den kan være færdig til foråret 2018.
Og det bliver igen frivillige, der skal stå for renoveringen. En styregruppe bestående af Thomas Laugesen, Carsten ”Kevis” Christensen og Ove Jepsen, der har det til fælles, at de alle er mekanikere, vil stå for renoveringen med formanden for brandmandsforeningen, Søren Christensen og indsatsleder Kjeld Taumann på sidelinjen.
Arbejdet med renoveringen starter søndag den 25. juni, hvor motoren pilles ud og sendes til vurdering hos eksperter, og som nævnt håber man, at bilen atter er køreklar til foråret.
Den gamle Ford A blev indsat i Ribe Brandvæsen den 7. august 1931, og det var et gevaldigt fremskridt, idet brandvæsnet til da havde betjent sig af hestetrukne sprøjter.
Ford A’en var eneste motoriseret udrykningskøretøj frem til 1947. I 60’erne blev den ombygget til stigevogn og indgik i anden udrykning, indtil den helt blev udfaset i 1975.
Her på hjemmesiden vil du løbende kunne følge med i renoveringen af den gamle bil, efterhånden som arbejdet skrider frem.