Årets Brandmand

Hvert år i forbindelse med Ribe Brandvæsenets nytårsparade offentliggøres samtidig årets brandmand. Årets brandmand vælges af Ribe Brandmandsforeningens formand og beredskabschefen i forening.

Jørgen Bech indstiftede nyt legat ved receptionen i forbindelse med Ribe kommuanle Brandvæsenets 100 års jubilæum den 31. marts 1990.

Et helt nyt legat blev indstiftet på selve den store dag - brandinspektør Niels Bechs mindelegat - indstiftet af Niels Bechs søn, direktør Jørgen Bech, der selv har været aktiv brandmand i godt en halv snes år.

Faktisk har min familie været med i 79 af de 100 år, fortalte Jørgen Bech i forbindelse med legatindstiftelsen.

Min bedstefar kom ind i korpset i 1890, altså ved dets start, og var med til 1910. Min far var med fra 1925 til 1963 og blev i 1947 udnævnt til brandinspektør - og jeg selv var aktiv fra 1951 til 1964, hvor jeg måtte træde ud på grund af tidsnød. Til gengæld har jeg så fornøjelsen af at være medlem af beredskabskommissionen, fortsatte Jørgen Bech.

Niels Bech levede og åndede for "sit" brandkorps, og blandt de ting, han satte allerhøjest var et godt kammeratskab samt viljen til altid at yde en indsats, når det var påkrævet. I den ånd, og til minde om sin far, indstiftede Jørgen Bech sit legat og han foreslog, at afkastet fra kapitalen går til at købe et ur, der hvert år ved korpsets nytårssamling, skal hædre den brandmand, der har ydet en særlig indsats i årets løb.

Mindelegatet

Det mindelegat, der ligger bag udnævnelsen af årets brandmand, er indstiftet af fabrikant Jørgen Bech og hustru, overlærer Anna Kirstine som minde over Jørgen Bechs far, Niels Jørgen Frederik Bech.

Han var skolebetjent i Ribe og født i byen i 1899. Fra 1925 til 1941 var han brandmand, frem til 1944 brandassistent og derefter blev han 2. vicebrandinspektør og vicebrandinspektør, indtil han sluttede karrieren som brandinspektør i perioden fra 1947 til 1963. Han døde den 29. august 1966.

Mindelegatet er indstilfet den 1. april 1990, og i legatet hedder det om Niels Bech: "Han levede og åndede for sit brandvæsen og blandt de ting, han satte allerhøjst, var et godt kammeratskab, samt viljen til altid at yde ein indsats, når det var påkrævet".

Følgende er valgt til årets brandmand

1990 - Brandmand Ib Zoega

1991 - Brandmand Jens Hunderup